Wat betekent de GDPR-wet voor de manier waarop je werkt?

In de relaties met je klanten wil je zo relevant mogelijk zijn. Neem je nieuwsbrief. Je personaliseert de nieuwsbrief met gegevens uit je CRM zodat je klant weet dat jij begrijpt wat belangrijk is voor hem. Data wordt daarvoor door jou vastgelegd. De GDPR-wetgeving verandert aan dit principe niets, maar er komt heel wat meer bij kijken om op deze manier te kunnen blijven werken. Tegelijkertijd biedt de wet kansen.

Relaties bouwen ten tijde van GDPR-wetgeving

Wat verandert er? We blijven bij het voorbeeld van de nieuwsbrief. De wet verplicht je om toestemming te hebben van de ontvangers van je nieuwsbrief en je moet de gegevens beveiligen. Je kunt dus nog steeds gepersonaliseerde nieuwsbrieven versturen, maar alleen aan de personen die hebben ingestemd dit te willen ontvangen. Data opslaan wordt een opt-in. Als mensen besluiten dat ze je nieuwsbrief niet langer willen ontvangen moet je het proces op orde hebben dat deze mensen geen nieuwsbrief meer krijgen en dat hun data permanent wordt verwijderd. Voor bedrijven die hier niet aan voldoen dreigt een boete en reputatieschade.

Maak van een bedreiging een kans

Er kleven dus serieuze risico’s aan de GDPR-wet, maar is de regelgeving enkel een bedreiging? Nee. Zeker niet zelfs. Als je de zaken op orde hebt maak je van de bedreiging een kans en zet je de data waardevol in. Zie de wetgeving dus niet als een bedreiging, maar als een kans. Data is het nieuwe goud van bedrijven. Je creëert er waarde mee die je bedrijf juist vooruit kan helpen. Denk bijvoorbeeld aan een transparant beleid. Mensen doen liever zaken met een transparant bedrijf dan met bedrijven waarbij ze niet weten wat er met hun data gebeurt.

Xcellent is gesprekspartner

De wetgeving verandert dus nogal het een en ander. Je bedrijf moet processen anders gaan inrichten om te voldoen aan de regels. Maar hoe weet je zeker of je goed hebt gedaan en voorkom je een boete en gezichtsverlies? Xcellent is gesprekspartner over GDPR-wetgeving, de implementatie ervan en wat de gevolgen zijn voor je it-infrastructuur. Maar daar blijft het niet bij. We wijzen je de weg. We helpen jou je bedrijf in te richten zodat je voldoet aan de regelgeving en verwijzen je anders door naar de juiste partij binnen ons netwerk.

In tien stappen voldoen aan de GDPR-wetgeving

De Autoriteit Persoonsgegevens helpt bedrijven om te voldoen aan de GDPR-wetgeving. Het heeft een 10-stappenplan opgesteld om bedrijven te helpen met het implementeren van de wet:

GDPR-wetgeving bij jouw bedrijf

Vraag jij je af hoe jouw bedrijf kan voldoen aan de wetgeving? Of wil je graag sparren met een informatiebeveiligingspecialist? We helpen je graag. Neem contact met ons op.

 

Carmen Graauwmans
Heb je een vraag over wat GDPR betekent voor jouw organisatie? Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.
Contact

Bestel gratis het Outsourcing Performance onderzoek

Outsourcing IT Day