• VBC Notarissen
  • Juridische dienstverlening
  • 65 Medewerker(s)

‘IT bepaalt voor een belangrijk deel hoe een klant jouw dienst beleeft’

Security op IT-gebied is voor ons het allerbelangrijkste’, zegt Casper Jones, managing partner bij VBC Notarissen met automatisering in zijn portefeuille. ‘En de belangrijkste reden waarom wij samenwerken met een goede partij die dat op een hoog niveau voor ons verzorgt. Als notaris heb je een geheimhoudingsplicht. Als je die overtreedt, heb je een probleem. Honderd procent waterdicht bestaat niet, maar je wilt gewoon dat je digitale verkeer en data zo secure mogelijk zijn. Zeker nu de GDPR eraan komt, zal er alleen maar strenger gehandhaafd worden.’

De stap naar de cloud is in dat licht bezien een grote voor een notariskantoor. Toch acht VBC de tijd rijp om die nu met overtuiging te zetten. Jones: We zijn nu ervan overtuigd dat onze data beter beveiligd is als we die door onze serviceprovider laten verplaatsen naar de cloud, in plaats van dat we het op onze lokale server bewaren.’

VBC

Dienstbaar

Een spannende transitie? ‘Nu we de keuze hebben gemaakt valt dat wel mee. Het is vooral een druk op de knop, niemand merkt er iets van. Veel spannender is de overgang naar digitale werkplekken. Dat is waar de eindgebruiker dagelijks mee te maken heeft.’ IT moet dat faciliteren, het moet in één lijn lopen met ons HR-beleid. Uiteindelijk moet IT dienstbaar zijn aan je dienstverlening. En het bepaalt voor een belangrijk deel hoe een klant jouw dienstverlening beleeft. Allemaal redenen waarom we het beheer van onze IT uitbesteden en momenteel in de volle breedte upgraden.”

Het is een nieuwe voorwaartse ontwikkeling in de al ruim tien jaar durende outsourcingsrelatie die VBC Notarissen en Xcellent met elkaar hebben. Een relatie die vooral gestoeld is op vertrouwen. ‘Wij hebben één IT-medewerker in dienst, maar hebben verder niet veel IT-kennis in huis’, zegt Jones. ‘Dus leunen we sterk op onze serviceprovider. Ik vind dat ook logisch; geef de IT-specialist die er verstand van heeft de ruimte om zijn werk te doen.

VBC

Cultureel huiswerk

Volgens Jones is de cultural fit daarom de doorslaggevende factor voor een goede en langdurige samenwerking. ‘Natuurlijk moet het product of de dienst goed zijn. Maar ik geloof dat dat in de meeste gevallen wel zo is. Volgens mij is je culturele huiswerk het belangrijkste. Passen jullie bij elkaar? Voelt het goed? En tijdens de samenwerking is communicatie the key. In alles, maar zeker in samenwerkingen als deze. IT’ers zijn vaak techneuten. Met goede communicatie zoals wij die ervaren, en als ze begrijpen wat IT voor jouw processen betekent, dan zijn ze echt een meerwaarde. Xcellent is daarbij heel proactief. Zo hebben ze een securityanalyse toegevoegd aan ons kwartaaloverleg, waarin ook de kwetsbaarheden aan bod komen. Voor ons erg prettig, net als de regelmatige aanwezigheid op onze werkvloer. Een halve dag per week. Dan hebben eindgebruikers er een gezicht bij. Dat voedt het vertrouwen.’

Xcellent
Rogier Horde
Ik ben servicemanager bij Xcellent. Heb je een vraag? Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.