• Molenbeek Makelaars
  • Vastgoed
  • 10 Medewerker(s)

‘Goed beheerde IT is onontbeerlijk voor onze dienstverlening’

Het zijn drukke tijden voor Coen Vermeij, algemeen directeur van Molenbeek Makelaars, nu de economie en de woningmarkt flink aantrekken. ‘In crisisjaren was het soms sappelen, maar nu hebben we de wind in de zeilen. Het is op alle fronten druk: bedrijfsmatig vastgoed, woningmakelaardij en beleggingsmakelaardij. Ons kantoor in Zeist verzorgt hoofdzakelijk onze dienstverlening binnen de woningmakelaardij. Hier, in Utrecht, richten we ons voornamelijk op bedrijfsmatig vastgoed en beleggingen. We behoren als makelaarskantoor qua omvang tot de top 4 van Utrecht en hebben een hechte klantenkring. Tevens een heel brede: van de groenteboer op de hoek tot de institutionele belegger die landelijk actief is. Tot onze vaste klanten behoren ook veel gemeenten en banken, onder meer voor taxaties.’

Molenbeek Makelaars

Fundament

In dat speelveld is IT een belangrijk fundament van de dienstverlening van Molenbeek Makelaars. ‘Mits goed verzorgd en beheerd onontbeerlijk’, zegt Vermeij. ‘Het versnelt onze processen. Voorheen ging heel veel op papier, maar inmiddels werken we bijna papierloos. Koopaktes verwerken we vaak nog op de klassieke manier, maar over huurcontracten zeggen klanten steeds vaker: scan ‘m maar in en sla ‘m digitaal op. We gaan met tablets naar klanten toe. De fysieke archieven zijn drastisch verminderd. We werken met een softwarepakket waarin veel gekoppeld is. Via één ingang kom je bij de stukken die je zoekt. Dat was vroeger ondenkbaar. Het maakt ons werk gemakkelijker, toegankelijker, transparanter, maar ook kwetsbaarder. Daar moet je beveiligingsmaatregelen voor treffen. Zeker nu de AVG in werking treedt, moet iedereen daarin mee. Je bent weleens geneigd te denken: wij hebben geen geheimen. Het gaat echter niet om ons, maar om informatie over onze klanten.’

Molenbeek

Inventiviteit

Molenbeek Makelaars legde haar nieuwe IT-partner vooral niet te veel eisen op. Aanvankelijk borduurde Xcellent voort op de oude situatie, maar bij de verhuizing van Molenbeek kreeg het IT-bedrijf vrij spel. Vermeij: ‘We hebben gezegd: dit zijn onze ideeën, maar wat adviseren jullie? En hoe vertalen jullie dat naar een goed werkend totaalpakket, specifiek op ons bedrijf en de makelaardij als vakgebied toegespitst? Dat is goed opgepakt. Met inventiviteit en creativiteit. We hebben een infrastructuur die erop is gericht dat we flexibel kunnen werken, overal waar we maar willen. En we zijn de cloud ingegaan. Voorheen hadden we een server in huis, maar we durven mede op advies van onze serviceprovider mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen en structuren.’

Vermeij: ‘Wat outsourcing van IT ons brengt? Het ontzorgt ons, zoals wij klanten ontzorgen op het gebied van vastgoed. Wij zijn geen techneuten maar gebruikers van IT. Dan is het fijn dat we niet hoeven na te denken over de laatste IT-ontwikkelingen of de nieuwste beveiligingssoftware. Onze serviceprovider schotelt die ons op maat en met kennis van zaken voor. Wij klankborden even met elkaar en het is aan ons om ja of nee te zeggen. Daarbij schaffen we alleen aan wat we nodig hebben. We zijn niet van de laatste gadgets. Het gaat ons om de functionaliteit van de apparatuur die we inzetten. Het is de kunst niet een tientonner te kopen waar je uiteindelijk alleen een schoenendoos mee vervoert. Natuurlijk is ook outsourcing van IT een flinke investering, maar het geeft gewoon een stuk minder zorg. Heerlijk. En continuïteit, dat brengt het ons natuurlijk ook. Als je IT intern regelt, dan denk je pas na over hoe het anders kan als het fout gaat. Dat moet je voor zijn. Daar zorgt onze IT-partner voor met een proactieve benadering.

Floris van der Laag
Ik ben Service Manager bij Xcellent. Heb je een vraag? stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.
Contact

Bestel gratis het Outsourcing Performance onderzoek