• LFE
  • Slijterij
  • 60 Medewerker(s)

‘Dankzij IT-outsourcing kunnen we de wereld van morgen beter invullen’

In de overwegend traditionele wijnwereld heeft LFE juist oog voor vernieuwing. De landelijk actieve wijnimporteur uit Maartensdijk ziet IT als een belangrijk vehikel om mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen en zo haar business verder te brengen. Wat ze bij LFE ook doorhebben: dat je dit niet alleen kunt als mkb’er met een andere core business. Het woord ‘partnership’ mag dan te pas en te onpas gebruikt worden, het is in dit geval wel de sleutel. Daarom trekt LFE op met een IT-partner: Xcellent. Wat dat oplevert? Naast efficiency vooral meer ruimte voor innovatie. Director Business Process Frank den Hartog: ‘Voorheen waren we vooral met de wereld van vandaag bezig, maar mede dankzij outsourcing van IT kunnen we steeds beter de wereld van morgen invullen.’

Sterke positie

In het Nederlandse wijnlandschap heeft LFE een sterke positie. Het bedrijf behoort tot de drie grootste wijnimporteurs van Nederland en heeft mooie wijnhuizen in zijn portfolio uit alle wijnlanden die ertoe doen. Maar dat de aangeboden wijn kwalitatief hoogwaardig moet zijn, is voor het team van LFE een vanzelfsprekendheid. Den Hartog: ‘Alles begint met een goed product. Maar ons onderscheidende vermogen schuilt vooral in de waarde die we toevoegen aan de voorkant. Vanuit onze kennis en ervaring zijn we in staat onze klanten van onderbouwd advies op maat te voorzien. Het spel naast het product wordt steeds belangrijker en dat beheersen wij. Snappen wat de consument wil, dat is wat wij doen. En dat is ook wat de klant verwacht.’ De wereld van alcoholische dranken is volop in beweging. De wereld van wijn is echter nog relatief traditioneel. LFE is zich daarvan bewust en zet in op vernieuwende concepten, projecten en initiatieven. Op het vlak van IT draaien de projecten nu nog vooral aan de achterkant, bij de interne processen. Steeds meer verlegt de wijnimporteur haar aandacht naar innovatie waar ook haar klanten de vruchten van plukken.

LFE

Vernieuwingsdrang

Die vernieuwingsdrang was een van de redenen om enkele jaren geleden voor outsourcing van IT te kiezen. Den Hartog: ‘Niet iedereen beseft het nog, maar IT en business zijn vandaag de dag onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je dat nu nog los van elkaar ziet, is dat een onderschatting van IT en de ontwikkelingen in de markt. Of je het leuk vindt of niet: omarm het nou maar, want het gaat gebeuren. Het gebeurt al. Ook in onze organisatie heeft IT een meer vooraanstaande rol gekregen. Het is verweven met onze business. Samen optrekken met een IT-partner is dan heel belangrijk. Wij kunnen niet continu de markt op om te kijken welke IT-ontwikkelingen er zijn die ons verder zouden kunnen helpen. Het is aan ons IT-klankbord om ons mee te nemen naar de toekomst en ons daarin te adviseren. Welke nieuwe technologie of tool zou geschikt zijn voor de ideeën die wij hebben voor onze business?’

In de tijd dat LFE nog een klassieke, interne IT-organisatie had, was het bedrijf volgens Den Hartog nog te veel bezig met de wereld van vandaag. ‘Onze IT-manager bluste alle brandjes. Dat is ook gelijk het punt. Je bent daardoor te veel met de waan van de dag bezig en minder met de wereld van morgen, laat staan de wereld van overmorgen. Hoe ga je dan vernieuwen? Daarnaast: op de klassieke wijze waren we kwetsbaar, met maar één persoon die de IT in de gaten hield. Die kwetsbaarheid wilden we reduceren. Het was tijd om de volgende stap te zetten.’

LFE

IT belangrijk maken

Outsourcing van IT dus. Xcellent was bekend uit het netwerk, begrijpt de business van LFE en de schaal daarvan en vertoont qua bedrijfscultuur gelijkenissen. De serviceprovider uit Amersfoort heeft het beheer van de IT-infrastructuur, netwerkomgeving en werkplekken overgenomen. Het partnership van de twee partijen is nu ruim 2,5 jaar onderweg. Wat brengt het de wijnimporteur? ‘In elk geval dat wij als organisatie veel meer nadenken over vernieuwing van onze business’, zegt Den Hartog. ‘En dat onze IT-manager daarbij betrokken kan zijn zonder dat hij hoeft te zeggen: ik heb geen tijd en ruimte. Intern hebben we efficiencyslagen gemaakt. Dat gaan we met de kennis en kunde van Xcellent nu uitbouwen naar innovaties waar de klant wat van merkt. Retailers begeven zich in een bredere omgeving dan wijn alleen, dus ook wij kijken naar bredere ontwikkelingen. Data gaat daar ook een rol bij spelen. Als we maar waarde kunnen toevoegen. Als je IT belangrijk maakt, komen er veel initiatieven op gang. Het is nu de kunst om dat te managen. Ik zou zeggen: kom over twee jaar terug, dan zul je concrete vernieuwingen zien.’

Hoe houdt Den Hartog de relatie met de serviceprovider vitaal? ‘Voor mij is een outsourcingstraject, ik herhaal het nog maar eens, een partnership. Dat klinkt sociaal wenselijk, maar het is echt zo. Je gaat iets belangrijks uitbesteden. Je moet wennen aan de ticketstructuur, de responstijd en bedrijven moeten elkaar inhoudelijk echt leren kennen. Het is daarbij van belang om elkaars verwachtingen goed uit te spreken en te managen. Hoe? Door elkaar regelmatig recht in de ogen te kijken. Van mens tot mens. De papieren pak je er pas bij als je er samen niet uitkomt.’

Lars Nieuwenhuis
Ik ben servicemanager bij Xcellent. Heb je een vraag? Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.
Contact

Bestel gratis het Outsourcing Performance onderzoek