• Stroeve & Lemberger
  • Bankwezen
  • 25 Medewerker(s)

‘Onze serviceprovider is de interne IT-club die we niet hebben’

Diepe wortels én een verre horizon. Stroeve Lemberger heeft ze allebei. De vermogensbeheerder en beleggingsadviseur uit Weesp kan bogen op een al tweehonderd jaar durende historie in de effectenbranche. De familie Stroeve is er al zeven generaties lang in actief, de familie Lemberger vier generaties. Die rijke historie en dat familiaire karakter betekenen ook veel voor de toekomst, stelt directievoorzitter Jan Coen Balt. ‘Wij hebben een heel lange horizon. Onze cliënten hoeven niet te vrezen dat wij worden overgenomen door de grote jongens, want dat willen we niet. Continuïteit is alles bij ons. In alles. Dus ook op het gebied van IT.’

Het is elke dag weer de belangrijkste uitdaging van de adviseurs van Stroeve Lemberger: continuïteit bieden in en met de beleggingen voor hun cliënten. Terwijl de koersen van aandelen op de beurs sterk kunnen fluctueren. Of de huidige tijd in dat opzicht een spannende is? ‘Het is altijd een spannende tijd’, zegt Balt. ‘Ik werk nu meer dan twintig jaar in dit vak. Er zijn periodes van enorme hausses, dat iedereen denkt: het kan niet op. Dan weer zijn er periodes waarin de sfeer omslaat. De mensen zijn somberder en dat vertaalt zich naar de beurs. Die is toch een soort barometer van hoe consumenten en producenten zich voelen. Daar moet je mee kunnen omgaan. Dat is ons vak. Het is ons doel als vermogensbeheerder en beleggingsadviseur om zo goed mogelijk door al die verschillende gesteldheden heen te komen.’

Balt omschrijft Stroeve Lemberger – 25 medewerkers, 700 cliënten – met een mooi woord als ‘beleggingsboetiek’. ‘In tegenstelling tot grootbanken, die meer confectie leveren, bieden wij het maatpak. Wij doen niet aan standaardiseren en uniformeren. Elke cliënt is anders. Andere behoefte, andere risicoperceptie, andere beleving bij de markt en de producten. Onze adviseurs werken daarom voor een beperkt aantal cliënten, veelal ondernemers of mensen die zichzelf zien als rentmeester over het vermogen dat ze geërfd hebben. Die begeleiden we op maat bij de vertaling van hun wensen, doelen en dromen in een beleggingsportefeuille die daarbij het beste past. Dát is waar wij goed in zijn.’

Stroeve Lemberger

Backbone

Zonder IT is er vandaag de dag echter geen beginnen aan. Balt noemt het de ‘backbone’ van de organisatie van Stroeve Lemberger, die hij samen met Evert Zaat runt. ‘We hebben het over de beurs. En dus ook over cliënten die orders willen doorgeven op specifieke momenten in de tijd. Om dat te kunnen waarborgen moeten onze ordersystemen altijd werken. We hebben wel een backup in depotbanken, maar dan kunnen we onze eigen checks en balances niet uitvoeren. Mitigatie van het risico op downtime is voor ons ongelooflijk belangrijk.’

Het is voor Balt en zijn collega’s een rustgevend idee dat er met Xcellent een IT-partner als achterwacht fungeert. ‘Als er een keer een incident voorkomt, dat weten we dat er alles aan gedaan wordt om het snel op te lossen.’

Een interne IT-organisatie heeft Stroeve Lemberger nooit gehad. ‘Onze filosofie is: we houden ons bij onze kernactiviteiten. Beleggen en relatiemanagement. Alles buiten die beleggingsscope besteden we uit. IT, maar ook huisvesting, marketing en advies op het gebied van legal en HR. Dat leidt tot focus en het houdt ons snel schaalbaar. Stel dat wij onze club opschalen in grootte, dan is het in mijn optiek gemakkelijker om bij onze IT-partner extra diensten af te nemen dan dat we extra mensen moeten aannemen om de gewenste uitbreiding mogelijk te maken.’

Oogkleppen

‘Een ander groot voordeel van outsourcing van IT ten opzichte van een interne IT-organisatie, is dat je geen oogkleppen krijgt’, vervolgt Balt. ‘Xcellent heeft ook andere klanten, sommige veel groter dan wij, ook in complexiteit, en opererend in andere markten. Als een van de eerste partners komt Xcellent met hun ontwikkelingen in aanraking, waarbij ze met haar IT-dienstverlening een rol speelt. Die kunnen ze ook meenemen in hun adviezen aan ons.’

In het selectietraject in aanloop naar de samenwerking met een IT-partner heeft Balt sterk gelet op de zachte, menselijke componenten. ‘Het selectieproces is veel meer dan alleen een opsomming van technische diensten die een serviceprovider kan verlenen en de kosten die daarbij horen. Kosten zouden niet het belangrijkste criterium moeten zijn, want je zoekt een partner. En die knijp je niet uit als een citroen. Die geef je de ruimte en laat je ook leven. De mensen en de persoonlijke klik vind ik minstens zo belangrijk.’

Stroeve Lemberger

Balt: ‘Wij hebben een bewuste keuze gemaakt voor Xcellent, een mkb-partij. Omdat zij het eigenaarschap voelt over onze IT-infrastructuur, die bepalend is voor onze dienstverlening. Zoals wij ook een sterk eigenaarschap voelen in de relatie met onze cliënten. Medewerkers van Xcellent stellen zich op de hoogte van ontwikkelingen in onze markt, denken mee over processen, veiligheid en oplossingen. Zoals ook een interne IT-club zou doen. Zo is Xcellent uitgegroeid tot onze interne IT-club die we niet hebben.’

Strategische route

Hoe houdt Balt de controle in de relatie met de IT-partner? ‘Het draait om vertrouwen. Ik heb geen verstand van IT en kan alleen maar op basis van goede advisering van Xcellent keuzes maken over de inrichting van onze infrastructuur. Ik moet daarbij vertrouwen op haar integriteit, dat zij de juiste keuzes maakt en ons geen zaken voorspiegelt die niet nodig zijn of te veel geld kosten. Vertrouwen ontstaat in het selectietraject. Tijdens de relatie is het ontzettend belangrijk om periodiek met elkaar te overleggen over de strategische route die je als organisatie wil bewandelen, het type business dat je wil doen. Dan gaat je partner dingen herkennen: ontwikkelingen die je doormaakt, knelpunten die je tegenkomt. IT kan vervolgens bijdragen aan jouw businessroute.’

Het is zijn tip aan bedrijven die hun IT outsourcen: zie je relatie als een partnership. ‘Het gaat om constructieve dialogen. Communiceer open en eerlijk, zonder in de verwijtende sfeer te belanden. Dit helpt ons om in controle te blijven. En dan is het helemaal mooi dat de andere kant dit ook zo voelt. Want nogmaals: wij hebben kennis van beleggen en niet van IT.’

Xcellent
Rogier Horde
Ik ben servicemanager bij Xcellent. Heb je een vraag? Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.