Xcellent / 25 mei 2020

Halveer je mailbox en ontdek het gemak van Yammer!

Je bent lekker aan het werk, hebt je mailbox bijna weggewerkt en daar is er weer één; een mailtje van een collega over de verjaardagstaart die klaar staat in de kantine. De mededeling dat je collega van HR bevallen is van de tweede. Of updates van je team over de voortgang van jullie project. Al met al krijgen we dagelijks behoorlijk wat interne mails binnen. Vaak interessante berichten maar is het nu echt nodig om daar altijd een mail voor te sturen? Het antwoord is gelukkig nee. We nemen je mee in de wereld van Yammer, hét interne community platform voor organisaties.

Wat is het?

Een soort social media platform voor bedrijven, dat klinkt gek… Daar hebben we LinkedIn toch voor? Klopt. Deels. Het verschil zit hem echter in de doelgroep. Waar LinkedIn bedoeld is als extern platform voor zakelijke communicatie brengt Yammer al het goede van interne communicatie samen voor jouw organisatie. Zie het als ‘the best of both worlds’: op de hoogte blijven van (interne) ontwikkelingen én relevante kennis met elkaar kunnen delen.

Ondanks dat Yammer specifiek bedoeld is voor interne communicatie, vertoont het programma veel overeenkomsten met Facebook. Zo kun je scrollen door je feed, berichten liken, delen of erop reageren. Daarnaast kun je lid worden van relevante groepen. Dat deze tool bijzonder gewaardeerd wordt door medewerkers én werkgevers is wel duidelijk: Microsoft geeft aan dat inmiddels zo’n 85% van de Fortune 500 bedrijven met Yammer werkt.

interne communicatie

Voordelen van Yammer

We kunnen ons voorstellen dat je het soms lastig vindt om het overzicht te bewaren tussen de verschillende Office 365 applicaties, wat gebruik je nu waarvoor en waarom is het handig? We sommen daarom de belangrijkste voordelen nog even voor je op:

  • Online community platform, bedoeld voor interne communicatie
  • Stimuleert betrokkenheid en interactie onder medewerkers
  • Bedoeld om kennis en organisatie brede boodschappen te delen
  • Bijvoorbeeld te gebruiken als vraagbaak, kennisbank en als discussieplatform
  • Maakt onderlinge communicatie tussen werknemers (en management) laagdrempeliger
  • Integreert naadloos met alle andere Office 365 applicaties zoals Teams en Sharepoint
  • Eenvoudig documenten, foto’s, gifjes en video’s delen met collega´s
  • Ideaal om op de hoogte te blijven van de werkzaamheden en successen van andere teams
  • Prettig alternatief voor mails – bespaart aanzienlijk in hoeveelheid interne mails
  • Meetbaar: overzichtelijke statistieken beschikbaar voor de community managers
  • Ook beschikbaar als mobiele app of als integratie binnen Teams

Wat moet ik nog meer weten over deze app?

Yammer is standaard beschikbaar in Office 365 en wordt ingericht door jullie ICT-afdeling, je wordt dus vanzelf uitgenodigd om deel te nemen en hebt een automatisch aangemaakt profiel inclusief foto. Toch zijn er wel zaken die je zelf kunt instellen. Wanneer je Yammer laat integreren met Teams, dan kun je bijvoorbeeld aan aantal voorkeuren instellen:

  • Welke groepen of specifieke collega’s je wilt volgen
  • Hoe vaak je updates wilt krijgen
  • Wat voor updates je wilt krijgen (bijvoorbeeld alleen nieuwe conversaties)

Daarnaast kent Yammer nog een aantal handige opties om collega´s te attenderen op relevante content die gedeeld wordt:

  • Je kunt iemand anders vermelden (taggen), hierdoor krijgt deze persoon een extra melding zodat hij of zij weet dat jij een interessante informatie hebt gedeeld. Handig als je wilt dat een collega´s zijn visie deelt of een status update geeft
  • Voeg een hashtag toe aan je bericht. (Bijvoorbeeld: #Yammer) Je kunt dan op dat specifieke woord klikken en krijgt vervolgens alle eerdere berichten te zien waarin die hashtag is gebruikt. Het vergemakkelijkt dus ook het zoeken binnen Yammer.

community

Geen inspiratie voor relevante Yammer content?

Denk dan bijvoorbeeld aan bepaalde thema’s of kennis onderwerpen die regelmatig voorbijkomen in jullie organisatie én waar meerdere collega’s, wellicht zelfs over verschillende teams, hun voordeel mee kunnen doen. Zo hebben we bij Xcellent bijvoorbeeld een groep ‘Office 365’ waarin onze ICT-specialisten interessante updates delen. Wanneer je deze groep volgt, blijf je dus op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom dit thema. Heb je een bepaalde collega die altijd interessante informatie te delen heeft? Volg dan die persoon. Yammer stuurt je automatisch een notificatie wanneer hij of zij iets heeft gepost.

Meer tips ontvangen als echte Office 365 liefhebber?

We hopen je hiermee wat leuke tips gegeven te hebben om slimmer te leren werken met Yammer. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties te vinden binnen het programma en wellicht heb jij zelf nog wel een gouden tip die je graag wilt delen! Reageer gerust onder onze post of laat een bericht achter op onze contactpagina, we voegen je suggesties graag toe. Wil je op de hoogte blijven van meer tips en tricks over veilig en slim werken? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Ps. Direct al meer lezen over Office 365 applicaties? Bekijk hier ons blog over OneNote.

Xcellent
Bij Xcellent vinden we slim én veilig werken belangrijk. Daarom delen we graag kennis met iedereen die zijn of haar werkprocessen graag wilt optimaliseren. We inspireren en sparren graag met andere Office 365 gebruikers én liefhebbers.Heb je vragen of tips? Contact ons gerust!

Contact