Lars Nieuwenhuis / 30 maart 2021

Interfer en Xcellent: al zeventien jaar een match

Iedereen heeft ze wel in huis: do-it-yourself bevestigingsmaterialen, van deur- en meubelbeslag tot hang- en sluitwerk. Grote kans dat ze ooit via Interfer bij je favoriete bouwmarkt zijn beland. Deze Nijkerkse groothandelsonderneming mag zich met tienduizend producten in haar assortiment met recht specialist op het gebied van ijzerwaren noemen.

Balkdragers, houtverbinders, meubelknoppen, deurkrukken, scharnieren, raamsloten, deursloten. Maar ook: schoonmaakproducten als bezems, emmers, zeemleren lappen en poetsdoeken. Als Anton Raaijmakers zou willen, zou hij heel lang kunnen blijven doorgaan met opsommen van producten die Interfer levert aan grootschalige bouwwinkelbedrijven zoals Praxis, KlusWijs en Bauhaus.
Daar gaat een sterk staaltje orderpicking aan vooraf. ‘In de basis doen wij hetzelfde als wat Albert Heijn doet’, legt de financial controller van Interfer uit. ‘Net als zij hebben wij een distributiecenter waar we producten inkopen en opslaan. Bouwmarkten plaatsen daar vervolgens hun bestelling, waarna onze orderpickers pakken wat de klanten nodig hebben. En dat leveren we uit.’
Dat gebeurt allemaal in Nijkerk, waar Interfer met haar 45 medewerkers gevestigd is. De kracht van het bedrijf schuilt in de hoge graad van automatisering, verklaart Raaijmakers. ‘Of het nu om inkomende of uitgaande data gaat: bij ons is het allemaal nauw met elkaar verweven in één constante flow, waardoor onze klanten altijd volledig en op tijd hun informatie krijgen. Daar zit een bedrijfsbesturingssysteem achter met diverse applicaties eromheen, die er samen voor zorgen dat die communicatie plaatsvindt.’

State-of-the-art

Raaijmakers noemt IT de ‘verwerkingsmachine’ van het bedrijf. ‘Vergelijk het met een bereidingsmachine voor een productieonderneming. Als die stilstaat, komt er niks uit. Hier geldt precies hetzelfde, maar dan is IT de cruciale schakel. De systemen moeten op hoog niveau blijven draaien om al onze klanten optimaal te bedienen.’
Een up-to-date IT-omgeving als fundament is essentieel. Vorig jaar brak voor Interfer het moment aan om die voor een deel te vernieuwen. Raaijmakers: ‘We hebben de werkplekken een upgrade gegeven: van thin client naar fat client. Onze medewerkers werken nu op laptops en mini-pc’s. De verwerkings- en communicatiesnelheid zijn aanzienlijk verbeterd. Dat zorgt voor een prettigere gebruikerservaring, ook nu er meer thuisgewerkt wordt. Wij beseffen hoe belangrijk het is dat je moet investeren in het state-of-the-art houden van IT-apparatuur, applicaties en beveiliging.’
Al zeventien jaar laat Interfer zich op IT-gebied adviseren door Xcellent, dat ook het werkplekbeheer verzorgt. Raaijmakers: ‘Je zou voor eerstelijnssupport een technische systeem- en netwerkbeheerder in huis kunnen halen, maar als je kijkt naar de omvang van ons bedrijf is dat kostentechnisch niet verantwoord. Ook om redenen van technische vaardigheden, kennis en expertise hebben wij gekozen om samen te werken met Xcellent. De mensen van Xcellent ondergaan permanente bijscholing als het gaat om ontwikkelingen op IT-gebied. Zelf kunnen we dat niet allemaal bijhouden.’

Slagvaardig

Ook de recente vernieuwingen heeft Raaijmakers samen met Xcellent doorgevoerd. ‘Er was geen enkele aanleiding om van serviceprovider te veranderen. Ik word weleens gebeld door IT-bedrijven en dan hoor je fantastische verhalen, maar wij zitten goed bij Xcellent. Het is een slagvaardige organisatie met een fijne schaal. Niet te groot waardoor je zou verzanden in lange communicatielijnen en trage probleemoplossing. En ook niet te klein – ze kan de expertise van haar medewerkers state-of-the-art houden. Xcellent is daarnaast prima benaderbaar. Geen poeha, dat past bij ons.’
Op weg naar de veranderingen in de IT-omgeving vonden Interfer en Xcellent elkaar in vruchtbare sessies. ‘Als je dan uiteindelijk van start gaat kom je altijd dingen tegen die je niet had kunnen voorzien. Van belang is dan dat je dat onderkent en dat er oplossingen komen. Dat hebben we samen goed gedaan. Er staat nu een stabiele werkomgeving waarmee we jaren vooruit kunnen. Het nieuwe werken bevalt goed. Gebruikers zijn zeer tevreden. Los van de hogere verwerkingssnelheid die we hebben kunnen creëren is de performance verbeterd en kijken medewerkers naar een beter ingerichte beeldschermomgeving. Winst op meerdere vlakken dus.’

Futureproof

Ook Lars Nieuwenhuis, Sales Director bij Xcellent, kijkt met een goed gevoel terug op het vernieuwingstraject bij Interfer. ‘In de eerste plaats is het natuurlijk heel mooi dat onze relatie al zo ver teruggaat. Interfer is een van onze trouwste klanten. Ze zijn een traditioneel bedrijf in de positieve zin van het woord – schoenmaker blijf bij je leest. Als groothandelstoeleverancier in ijzerwaren is Interfer een specialist. Ook IT is daarin steeds belangrijker. Met onze moderne visie op IT hebben we Interfer een stap verder kunnen helpen, met een nieuw concept op bestaande hardware die nog goed is. Dat is kenmerkend voor dit traject. Je hoeft niet altijd alles te vernieuwen. Soms kun je de bestaande omgeving met een aantal veranderingen klaarstomen voor de komende jaren. Ook hebben we Interfer geholpen met de implementatie van Microsoft Office 365. De voordelen van deze vernieuwingen? Geen beperkingen, snellere en betere gebruikerservaring voor medewerkers en op den duur kan Interfer nieuwe technieken omarmen. Er staat een platform dat klaar is voor de toekomst.’

 

Lars Nieuwenhuis
Als Sales Director van Xcellent ben ik nauw betrokken bij de jarenlange samenwerking met Interfer. Meer weten? Stuur mij een berichtje en ik neem contact met je op.

Contact