Lars Nieuwenhuis / 1 juni 2021

Online reserveren met Microsoft Bookings

Microsoft Bookings is een geweldige online reserveringstool waarmee je zelf een reserveringspagina in elkaar knutselt. Tijdens de 2e Corona lockdown werd Bookings veelvuldig gebruikt door winkeliers om klanten de mogelijkheid te bieden online een tijdvak te reserveren. Winkelen op afspraak was geen doorslaand succes, maar de prettige ervaring die Microsoft Bookings bood maakte een hoop goed! Corona of niet, online een reservering boeken is een blijvertje. Niet per sé voor een persoonlijke shopafspraak bij een kledingzaak – want winkelen doen we liever op de bonnefooi – maar wel voor tal van andere branches. Denk aan het maken van een kappersafspraak, het reserveren van een tafel in een restaurant of een adviesgesprek inplannen bij een ZZP’er. De tool is universeel inzetbaar en gebruiksvriendelijk. Voor degene die het formulier aanmaakt – want dat is zo gedaan – maar ook voor een klant die de online reservering boekt. 

reserveren met microsoft bookings xcellent

Hoe gebruik je Microsoft Bookings?

Zelf een reserveringsformulier maken klinkt ingewikkeld. Maar dat is het niet! In tegendeel. Je hebt geen enkele programmeerkennis nodig en binnen een half uur staat jouw reserveringspagina online. Als je geen eigen website hebt, ontvang je van Bookings een link naar de reserveringspagina die je deelt op social media of verstuurt via e-mail. Het enige wat je nodig hebt om Bookings te gebruiken, is een M365 Business Standard (of hoger) abonnement en you’re good to go! Ga naar Office.com en open de Microsoft Bookings app. Daarna doorloop je enkele simpele stappen:

Bedrijfsgegevens

Geef je bedrijfsnaam, adres, website en logo.

Openingstijden toevoegen

Wanneer wil jij klanten ontvangen? Tijdens kantooruren, winkeluren of misschien wel ’s avonds en in het weekend.

Koppeling met Outlook-Agenda

Dankzij de automatische koppeling met de Outlook-Agenda, voorkom je dubbele reserveringen. Tijdvakken waarin je bezet bent, worden gewoonweg niet getoond aan bezoekers.

Beheer je diensten

Geef hier op uit welke services (diensten) je klanten kunnen kiezen. Elke dienst kan aan één of meerdere collega’s worden gekoppeld. Per dienst geef je het maximale aantal klanten en duur van het tijdvak op. Je kunt hier ook een prijs hangen aan je dienst(en). Zo is een klant direct op de hoogte van de kosten en heb jij een mooi overzicht van de opbrengsten.

Klanten

Op deze pagina verschijnen de boekingen van klanten met bijbehorende contactgegevens. Je kunt hier ook klantenlijsten aanmaken en beheren.

Medewerkers

Hier stel je in welke collega’s geboekt kunnen worden. Per medewerker kun je aangeven op welke dagen/tijdvakken diegene beschikbaar is voor een reservering.

De reserveringspagina

Laatste stap. Op de reserveringspagina pas je het uiterlijk van de pagina naar wens aan. Verder kun je hier instellingen aanpassen, zoals e-mailbevestigingen en e-mail reminders. Ready? De reserveringspagina kan live!

Hoe kunnen klanten een reservering boeken?

Klanten die op de reserveringspagina landen en een afspraak willen maken, kiezen eerst de dienst die ze willen boeken. Vervolgens selecteren ze in het Agenda-overzicht een beschikbaar tijdvak en voeren ze persoonlijke gegevens in. That’s it!

online reserveringsformulier maken bookings xcellent

Voordelen voor ondernemers

  • Dankzij de integratie met de Outlook-Agenda voorkom je dubbele reserveringen;
  • Klanten kunnen een beschikbaar tijdslot boeken en eventueel later wijzigen;
  • Boekingen en klantinformatie overal beheren, via pc of mobiele app;
  • Bevestigings- en herinneringsmails worden automatisch verstuurd door Bookings;
  • Reserveringspagina voeg je eenvoudig toe aan een website, maar kan ook via Facebook of mail gedeeld worden;
  • Maak meerdere diensten aan. Elke dienst kan aan één of meerdere personen worden gekoppeld.
  • Hang een vergoeding aan de tijdvakken. Zo weten klanten direct wat ze kwijt zijn voor de boeking. Jij krijgt hierdoor zelf ook goed inzicht hoeveel omzet je haalt uit de reserveringen.

Wil jij meer handige tips ontvangen en op de hoogte blijven van ICT-ontwikkelingen? 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze nieuwste blogs, events en belangrijke ITontwikkelingen. Iedere maand lichten we een Office 365 applicatie uit en delen we op social media wekelijks onze nieuwste blogs. Stay tuned!

Lars Nieuwenhuis
Als Office 365 specialist bij Xcellent help ik je graag met vragen over het slim inrichten van je ICT-omgeving en het optimaal gebruiken van de Office 365-applicaties. Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.

Contact