Martin Van Der Eijk / 12 april 2017

Outsourcing IT Day: wervelwind van trends, kansen en inspiratie

Een wervelwind van trends, kansen en inspiratie kwam voorbij op de Outsourcing IT Day, dinsdag 11 april in Flint Amersfoort. Zeker 175 belangstellende bezoekers uit het bedrijfsleven lieten zich door prominente sprekers op een aanstekelijke manier informeren en prikkelen over de wereld van outsourcing binnen IT.

Daarmee is voor initiatiefnemer Xcellent het doel bereikt. Het in Amersfoort gevestigde IT-bedrijf werpt zich in dit snel veranderende digitale tijdperk graag op als kennispartner voor organisaties die hun weg daarin proberen te vinden. De organisatie van de Outsourcing IT Day is naast het online kennisplatform outsourcing-it.nl de nieuwste actie die daaraan moet bijdragen.

‘Wij merken dat veel bedrijven zich afvragen: hoe gaan we met al die versnellende, digitale ontwikkelingen om? Wat betekent het voor onze business?’ zegt Marnix-Jan van der Moolen aan het begin van het evenement. ‘Daarbij verkennen ze ook de mogelijkheid van outsourcen. Outsourcen van IT is een vak in ontwikkeling. Wij willen de kennis erover vergroten om het beter te laten slagen. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een goede outsourcingsrelatie?’

Dagvoorzitter Joep Stassen, die zichzelf met verve presenteert als ‘corporate comedian’, daagt Van der Moolen uit: ‘Zeg nou eerlijk, je wil er toch ook gewoon een grote klant aan overhouden?’ Er klinkt gelach uit de zaal, zeker niet voor het laatst vandaag. Van der Moolen: ‘Natuurlijk, als dat gebeurt zou het mooi zijn, maar het is niet onze intentie. Met de Outsourcing IT Day willen we bovenal informeren en inspireren. Wat organisaties daar vervolgens mee doen is aan hen. Als ze naar een concurrent stappen is dat ook oké.’

Verwarren en ontwarren

Het middagvullende programma ontvouwt zich vervolgens met vaart. Fountainheads Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen verwarren en ontwarren met hun razendsnelle reis langs trends en technologieën die door de grote massa tot voor kort voor onmogelijk werden aangezien, maar nu het verschil maken. Ze houden hun toehoorders een spiegel voor. ‘Einstein zei het al: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Focus is goed, maar je oogkleppen te nauw afstellen is levensgevaarlijk. Vraag jezelf af: kijk ik wel de goede kant op?’ Het duo heeft een tip: ‘Ga back to the future, gebruik je verbeelding. Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal. Wacht niet af, laat je niet leven door agenda’s, maak ruimte voor radicale innovatie. Kijk vooruit, voorbij de horizon. Adept or die!’

‘Zo’, zegt Stassen, die veelvuldig de interactie met het publiek zoekt. ‘Is er al iemand toe aan zuurstof?’ Na een korte break verschijnen Marco Gianotten (CEO van Giarte) en Michiel ten Kate (Contract & Vendor Manager bij FrieslandCampina) op het podium. Gianotten in een kanariegeel (‘geel is de kleur van hoop en de toekomst!’) pak en dito schoenen, Ten Kate strak in het donkerblauw. Een visionair, die kort gezegd met humor en lef samenwerkingen tussen bedrijven en hun IT-partner beter laat verlopen, en een man uit de praktijk, die zich met FrieslandCampina midden in een innovatief transitie- en transformatietraject met een nieuwe IT-partner bevindt en zijn ervaringen deelt. Daarmee is hun spreeksessie ook een pleidooi voor de door Giarte bedachte eXperience Level Agreement (XLA) die de eindgebruiker centraal stelt, in plaats van de traditionele SLA.

Midlifecrisis

Gianotten gaat dieper in op het fenomeen outsourcing binnen IT en strooit met oneliners. ‘Je krijgt pas grip door de controle op te geven.’ KPI’s noemt hij ‘Krampachtige Prestatie Indicatoren’. En: ‘De IT zit in een midlifecrisis. Wat is de toegevoegde waarde van een CIO nog?’ Daarmee werpt hij gelijk een eerste dilemma op. Hij veegt de vloer aan met de klassieke, op controle gerichte manier van outsourcen en roept op om vooral samen te werken met een IT-partner om te versnellen, te innoveren en verandering in gang te brengen. En hij roept IT’ers op tot ‘design thinking’; is het zinvol, praktisch en leuk voor de eindgebruiker? Termen als ‘workplace happiness’, ‘easy to use’ en ‘loveable products’ vallen. ‘De IT als een ‘empathy map; hoe denkt en wat voelt de eindgebruiker?’

Na de afsluitende pubquiz en netwerkborrel maakt Van der Moolen van Xcellent de balans op. ‘Dankzij de interactie met onze gasten in de zaal kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd evenement. We hebben het met elkaar tot een succes gemaakt. Dat hebben we ook te danken aan onze eventpartners Eurofiber Nederland, Fujitsu en OutsourcingHub. Onze rol als kennispartner voelt goed. Outsourcing van IT is altijd in ontwikkeling, wij dus ook. De Outsourcing IT Day is dan ook niet zomaar een seminar, maar een kennisplatform dat volgend jaar zeker terugkeert!’

Meer informatie over de Outsourcing IT Day?

Heeft u de Outsourcing IT Day gemist of wilt u meer informatie? Bekijk dan het videoverslag of kom in contact met Martin van der Eijk. Hij staat u graag te woord.

De presentaties voor u op een rijtje:
Fountainheads | Wim van Rooijen en Jan-Henk Bouman
Giarte – Marco Gianotten
FrieslandCampina – Michiel ten Kate

Martin Van Der Eijk
Martin is marketing manager bij Xcellent. Wil je meer weten over de Outsourcing IT Day. Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.

Contact