Lars Nieuwenhuis / 11 januari 2021

Waardevol partnership Coöperatie ParkeerService en Xcellent krijgt vervolg: ‘We inspireren elkaar’

Parkeerapps, online vergunningsystemen en steeds meer autoluwe gebieden: de ontwikkelingen in de wereld van mobiliteit en parkeren volgen elkaar in hoog tempo op. Coöperatie ParkeerService speelt daarop in met expertise, kennis en slimme innovaties. Daarmee neemt deze totaaldienstverlener op het gebied van parkeren haar opdrachtgevers, vijftien gemeenten in het midden van het land (waaronder Amersfoort), veel uit handen.

Van het verstrekken van vergunningen via een online vergunningsysteem en parkeerapp ParkStart tot parkeerhandhaving met scanauto’s: Coöperatie ParkeerService faciliteert het. En allemaal digitaal. “Vrijwel al onze projecten hebben een sterk digitale component”, zegt Femke Santema, senior adviseur ICT bij ParkeerService. “En al die data uit onze parkeer- en handhavingssystemen halen we binnen in dashboards. Die gebruiken we vervolgens om nieuwe innovaties te ontwikkelen.”

Een must in de mobiliteitsbranche anno 2021. “Mobiliteit is hot, er gebeurt heel veel”, vertelt Santema. “Om snel mee te bewegen gaan wij steeds meer werken met koppelingen met systemen, integraties met data en business intelligence apps. We willen alle nieuwe mogelijkheden benutten om data om te zetten in informatie die de burger blij maakt. Dat moet uiteraard wel veilig gebeuren. Wij werken met veel vertrouwelijke gegevens. Ik ben daarom ook Security Officer en doe continu risicomanagement.”

Transitie

Een state of the art IT-omgeving is daarbij cruciaal. Daarom laat ParkeerService haar huidige IT-oplossing in de komende maanden naar een hoger niveau tillen door een professionele IT-partner. Santema heeft daarin een aanjagende rol. Twee jaar geleden trad ze in dienst bij ParkeerService en constateerde ze dat een moderniseringsslag nodig was. “We werkten nog met thin clients en remote desktop. Dat is een traditionele IT-omgeving. Vanwege contracten konden we de stap niet eerder zetten, maar nu gaan we de transitie naar de cloud maken.”

Santema kijkt uit naar de voordelen die dat gaat opleveren. “Een cloud-oplossing maakt samenwerking van onze 125 medewerkers met elkaar en externen makkelijker en efficiënter. Vorig jaar (2019) hebben we al met succes een pilot gedaan met de cloudapplicaties Teams en SharePoint. Dat beviel hartstikke goed. De volgende stap is dat we overgaan naar Microsoft Office 365. Werken in de cloud biedt enorm veel flexibiliteit en schaalbaarheid. Bovendien zijn wij een 24-uursbedrijf. Er zit altijd iemand in de meldkamer die continu bereikbaar moet zijn. Nieuwe applicaties en technieken bieden ons daarin veel kansen. Met de nieuwe IT-oplossing kunnen we sneller nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden omarmen.”

Vertrouwen

ParkeerService is als coöperatie aanbestedingsplichtig. Bij het selectieproces van een IT-partner kwam Xcellent als de eerste partij uit de bus. “Xcellent is al sinds 2014 onze IT-partner, dus we zijn blij dat dit wederom de juiste partij voor ons blijkt te zijn. Xcellent heeft de ervaring in het maken van deze IT-transities én begrijpt onze business. Ze begrijpen bijvoorbeeld ook dat wij op ons servicekantoor andere wensen hebben dan in onze meldkamer. Dat maakt onze IT-infrastructuur en applicatielandschap heel divers en complex. Xcellent kan daarmee omgaan en gaat het de komende maanden omhoog liften.”

Daarin heeft Santema alle vertrouwen. “Xcellent is voor ons een heel waardevolle IT-partner. We inspireren elkaar en dat is hartstikke mooi. Als ik een idee heb kan ik dat altijd met Xcellent delen. Vervolgens gaan we het samen onderzoeken. Het mooie is dat Xcellent zich ook kwetsbaar opstelt, door inhoudelijke klantendagen te houden om de eigen dienstverlening te verbeteren. Dan ben je écht in gesprek en dat is wat wij zoeken in een IT-partner. Het is niet ‘wij vragen, jullie draaien’. Een waardevol partnership gaat veel verder dan dat. Natuurlijk zijn er ups en downs in zo’n relatie. Het is net een huwelijk, zeg ik weleens. Als het een keer misgaat, dan is Xcellent een sportieve club die snel oplossingen vindt. Het zijn ook nog eens heel leuke mensen, prettig in de omgang.”

Typische Xcellent-klant

Ook Lars Nieuwenhuis is verheugd dat het partnership met ParkeerService een nieuw hoofdstuk krijgt. “ParkeerService is voor ons een typische Xcellent-klant. Een prominente naam, actief in een interessante branche én een leuke relatie. Vanuit de traditionele IT-omgeving gaan we de komende periode de transitie naar een moderne cloudoplossing maken. Online samenwerken, veiligheid en toekomstbestendigheid zullen daarin doorslaggevend zijn. Wij gaan ervoor zorgen dat IT voor de organisatie van ParkeerService een accelerator is. Meer vrijheden, minder moeilijkheden. Efficiënt werken! Wij zijn heel blij dat we ParkeerService kunnen begeleiden om deze belangrijke stap naar de toekomst te zetten.”

Lars Nieuwenhuis
Wil je meer weten over de samenwerking tussen ParkeerService en Xcellent? Stuur mij een berichtje en ik neem contact met je op.

Contact