Martin Van Der Eijk / 8 mei 2019

‘Speelsheid is de belangrijkste eigenschap om succesvol te ontwrichten’

Outsource IT is in aantocht, hoogste tijd om warm te draaien. Dat doen we met een serie interviews met de sprekers die optreden. Om alvast kennis en inspiratie te delen. Outsource IT is naast een evenement immers ook een platform in beweging. Onderwerp van deze vraaggesprekken: digitale transformatie, het thema op de derde editie Outsource IT. Deze keer is het woord aan Marco Gianotten, CEO van het toonaangevende onderzoeks- en adviesbureau Giarte en IT-visionair. Dagelijks adviseert hij bedrijven die digitaal transformeren. Wat is zijn visie op dit fenomeen?

Gelijk maar wat rechtzetten. Digitale transformatie? Gianotten heeft het liever over digitale ontwrichting. ‘Je maakt immers iets kapot om iets nieuws te creëren’, zegt de man die als spreker graag in een kanariegeel pak het podium bestijgt. ‘Dat is creatieve destructie; elke vorm van innovatie heeft ertoe geleid dat het voorgaande is vernietigd. Elke keer wordt er weer iets nieuws opgegeten. Niemand praat meer over floppy’s, die slappe schijfjes die ooit bestonden. Usb-stick? Bestaat nog wel, maar nu is er de cloud. Zoek maar eens op ‘ontwrichten’ in de Van Dale. ‘Uit het gewricht rukken’, staat erbij. Dat doet pijn. Bij een transformatie moet je ook door een hoop pijn om iets moois te bereiken. Eerst het zuur door, dan komt het zoet.’

Het is een binnenkomer zoals je die van Gianotten kunt verwachten. Hij schudt de boel graag een beetje op. En dat is nodig ook. Zeker in de wereld van IT, die ondanks de razendsnelle technologische ontwikkelingen ook star kan zijn, leunend op oude samenwerkingsvormen. Het verhaal van Gianotten is vooral een pleidooi voor loslaten van die vertrouwdheden. Loslaten om daarna met elkaar te spelen en zo op reis te gaan, op weg naar radicale verandering om samen vraagstukken op te lossen.

Marco Gianotten Spreker Outsource IT

 

Perverse prikkels

Spelen? ‘Jazeker’, zegt Gianotten. ‘IT en business moeten met elkaar leren spelen, dat is een enorme opgave en tegelijkertijd de ultieme test. Speelsheid is de allerbelangrijkste eigenschap om succesvol te ontwrichten. Het is een noodzakelijke vorm van creativiteit. Je ziet het bij kinderen. Die zijn creatief, verwonderd, vragen waarom, lachen veel. IT’ers niet. Die zijn zo voorgeprogrammeerd dat ze zich vaak indekken vanuit processen. Die zeggen: we hebben het altijd zo gedaan, het mag niet van het proces, en verder je kop houden.’

‘Sodemieter op met je proces!’ roept Gianotten uit. ‘Die mindset moet echt losgelaten worden. Denk niet vanuit tal van KPI’s en SLA’s. Dat zijn perverse prikkels en rapportages die geen reet doen. Veel te veel penalty’s en bureaucreatie. Dat is niet de samenwerkingsvorm die je nodig hebt om te ontwrichten, het gaat niet werken. En spelen komt er al helemaal niet van.’

Loslaten dus. En dan? Wat moet je dan wel doen? Gianotten komt met een voorbeeld. ‘Ik moet jou als tekstschrijver niet afrekenen op je inzetbaarheid, op de hoeveelheid woorden die je tikt. Dan ga je binnen de lijntjes kleuren. Dan ram ik elke vorm van creativiteit en vermogen tot kritisch nadenken eruit. Het gaat erom: voel ik wat je schrijft? Dat geldt ook voor IT-partners, hun leveranciers en hun klanten. Ze doen er goed aan om samen te werken op basis van co-creatie, gedeelde belangen en de vraag: wat willen we met elkaar bereiken? Welke impact willen we hebben op de business van de klant? Welke diensten passen daarbij? Denken in coöpereren. Niet in jij versus ik, maar in wij. Dat is moeilijk, daar zijn we niet in getraind. Maar het is wel de basis voor digitale ontwrichting.’

Meld je hier gratis aan

Inlevingsvermogen

Het wederzijds vertrouwen kan groeien, weet Gianotten uit de praktijk. En dat is nodig om een radicale vorm van verandering te bereiken voor de klant. ‘Als het vertrouwen toeneemt ga je elkaar meer in de ogen kijken. Dan ga je op een hoger niveau acteren. Dat is nodig om echt gave dingen te doen voor de klant en haar eindgebruiker. Zo creëer je een soort wauw: we gaan écht wat anders doen, iets gaafs. Er ontstaat een doorbraak. Het is een nieuwe manier van samenwerken en denken. Het gaat niet langer meer puur en alleen om de techniek. Je praat met je reisgezelschap over de vraag: waar is de eindgebruiker nu echt bij gebaat? Je hebt het dan over user experience, design thinking, holistische KPI’s, purpose. Dat vereist inlevingsvermogen, een hoge vorm van empathie.’

Gianotten: ‘Stel dat ik de werkplekken bij Xcellent uitbesteed. Wat is dan mijn gewenste eindresultaat? Blije, productieve, betrokken medewerkers. Als ik dat afspreek met Xcellent, dan hoeven we het ook niet over een ouderwetse SLA te hebben met allerlei metertjes die niet te maken hebben met het gemeenschappelijke doel. Hoeveel uur je werkt is helemaal niet relevant. Het begint er dus mee dat je op een andere manier durft te kijken naar een vraagstuk en je umfeld, dat je op een andere manier werkt met je leveranciers. Durf je dat op een andere manier vorm te geven?’

Outsource IT

Hogere sferen

Dat is onzeker, beseft Gianotten. Sterker nog: de eindbestemming is onbekend. ‘Denk je die wel te kennen, dan verkeer je in hogere sferen, dan ben je stoned. Het gaat immers niet om een vervangingsvraag, het gaat om onontgonnen terrein. Je onderzoekt bijvoorbeeld wat machine learning of artificial intelligence kan betekenen voor vraagstukken die spelen binnen de zorg. Denk aan het vergroten van de zelfredzaamheid van patiënten in de thuiszorg.’

Ook hiervoor geldt: laat de onzekerheid los. Gianotten: ‘Formeer een divers reisgezelschap, van scrum masters tot product owners, stem af wat de droom is en durf te spelen met elkaar. Al doende leer je. Uiteindelijk is het allerleukste om nieuwe producten te ontwikkelen, nieuwe waarde te creëren en klanten blij te maken.’

Reisgezellen die de grenzen van IT-land niet achter zich durven te laten, kunnen beter meteen rechtsomkeert maken, stelt Gianotten. ‘Doe je het vanuit het isolement van je IT-afdeling, dan is ontwrichting gedoemd te mislukken. Punt. Digitaal veranderen gaat namelijk niet alleen over technologie. In de essentie gaat het over nieuwe waarde creëren voor de klant. Technologie is daar slechts een onderdeel van.’

Neemt niet weg dat Gianotten IT-leiders een voorname rol toedicht in het reisgezelschap. ‘De essentie van hun taak is: mensen motiveren, enthousiasmeren en meenemen. Geef ze kansen en zet ze in hun kracht, zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Dat wordt de rol van IT-managers. Hun grootste risico is the war on talent. Digitale ontwrichting wordt door mensen gedaan, niet door dingen. Je moet er niet aan denken dat creatieve mensen je tent verlaten. Dan lig je net voordat je gas geeft al in de grindbak.’

Meld je hier gratis aan

Martin Van Der Eijk
Wil jij meer weten over het Outsource IT kennisevent of toekomstige events? Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.

Contact

Contact