Lars Nieuwenhuis / 24 september 2020

Stella en Xcellent: een cultural fit

In een fietsland als Nederland staan de ontwikkelingen niet stil. Al sinds de introductie van de elektrische fiets pakte Stella de positie van onbetwiste marktleider. Maar het merk kijkt verder, zowel in de toekomst als over de grens. Stella besloot IT in te zetten om haar ambities waar te maken en ging op zoek naar een geschikte partner. Die werd gevonden in Amersfoort.

Van woon-werkverkeer tot boodschappen doen en van het bezorgen van maaltijden tot een dagje eropuit met het gezin: de tweewieler is een bepalende factor in ons straatbeeld. Het is dan ook niet zo gek dat er juist in Nederland veel ontwikkelingen zijn op het gebied van fietsinnovatie. De laatste tien jaar maakte de elektrische fiets een verpletterende opmars. Van een product dat aanvankelijk voor een oudere doelgroep leek te zijn bedoeld, groeide de elektrische fiets binnen tien jaar uit tot een hippe musthave voor zo’n beetje iedereen. Sinds het begin van dat proces loopt het Nederlandse merk Stella voorop.

Mark Stork en Edwin van Korlaar voor het pand bij Stella

Marktleider

Het in Nunspeet gevestigde Stella is sinds 2011 actief met de ontwikkeling en productie van elektrische fietsen. Het bedrijf was van meet af aan marktleider in haar segment: de fietsen van Stella scoren steevast hoog in testen van toonaangevende instanties als de ANWB, de Consumentenbond en het Algemeen Dagblad. Door te kunnen blijven voldoen aan een snel toenemende vraag uit binnen- en buitenland maakte het bedrijf in korte tijd een indrukwekkende groeispurt. En die is anno 2020 voorlopig nog niet afgelopen.

Korte lijnen

Een belangrijk deel van het onderscheidend vermogen van Stella ligt in de manier waarop het bedrijf met haar gebruikers omgaat. Doordat de hele keten, van ontwikkeling tot assemblage en van verkoop tot reparatie, in het beheer van Stella is, blijven de lijnen kort. Mark Stork, CFO van Stella, legt uit hoe dit er in de praktijk uitziet: “De meeste fietsmerken kennen hun klanten niet echt. Dit komt doordat de fietsen via een dealernetwerk worden verkocht en het onderhoud vaak bij diezelfde fietsenmaker plaatsvindt. Bij Stella is dat anders: wij weten precies wie we voor ons hebben als de klant in onze winkel staat. We beheren de héle keten. Daardoor ontstaat er een feilloze feedbackloop tussen onze serviceafdeling en de collega’s van research & development. Zo lossen we niet alleen snel een probleem op, maar doen we tegelijkertijd zinvolle kennis op die ons weer van pas komt bij de productontwikkeling. Onze werkwijze levert ons veel klanttevredenheid op – en dat is precies waar we het voor doen: Stella makes my day.”

IT als strategische waarde

Met zoveel processen op het vlak van productie, logistiek, marketing, sales en aftersales in huis, is een stabiel fundament van IT van levensbelang. Het is dan ook geen verrassing dat het bedrijf IT niet als kostenplaats, maar als strategische waarde heeft betiteld. In februari 2019 werd IT director Ronald van Barneveld aangetrokken om op zoek te gaan naar een geschikte partner om samen invulling te geven aan de ambities, wensen en eisen op technologisch vlak. Van Barneveld vertelt waarom de keuze viel op Xcellent: “Onze zienswijze vraagt om een partner die verder kijkt dan werkplekken alleen. We nodigden verschillende IT specialisten uit om hun visie op het bedrijf te presenteren. Xcellent viel daarin positief op. Natuurlijk was de prijs-kwaliteitverhouding in orde, maar dat gaf niet de doorslag om voor Xcellent te kiezen. Het was de bedrijfscultuur die we als zeer passend hebben ervaren. We kunnen gerust spreken van een cultural fit,” aldus Ronald van Barneveld.

Mark Strok bij het pand van Stella in Nunspeet

Flexibel en schaalbaar

Dat er een klik was tussen de twee bedrijven bevestigt ook Edwin van Korlaar, commercieel directeur van Xcellent: “Stella is dan wel marktleider, het bedrijf acteert eigenlijk als een startup. Daarmee bedoelen we dat er veel dynamiek is binnen het bedrijf en dat je daar als IT dienstverlener op moet kunnen reageren. Ons advies aan Stella ging dan ook verder dan de inrichting van werkplekken en het onderhouden van servers. We stelden voor om een gezamenlijk projectteam te vormen en vanuit daar te onderzoeken waar de technische behoeftes lagen. Uit dat onderzoek rolde een blauwdruk van de gewenste IT oplossingen, voor nu en in de toekomst. Het team kenmerkt zich overigens door flexibiliteit en schaalbaarheid, waardoor het goed in kan spelen op de dagelijkse dynamiek.”

 

Lars Nieuwenhuis
Wil je meer weten over de samenwerking tussen Stella en Xcellent? Stuur mij een bericht en ik neem contact met je op.

Contact